Данная работа посвящена обсуждению результатов нашего опроса о наблюдениях молодыми врачами за взаимоотношениями их старших коллег в клиниках с представителями фарминдустрии. По полученным сведениям, не все из них были эталоном этики, соответствующей требованиям современного Российского законодательства: несмотря на незаконность проведения встреч и презентаций фармпрепаратов на рабочих местах в рабочее время и подарки с рекламой фармпрепаратов, это является каждодневной практикой. Часто вместо научных статей с описанием качественных исследований с хорошим дизайном, фармпредставители раздают врачам рекламные брошюры.
This paper discusses the results of a study involving observation of the relations between physicians and pharmaceutical sales representatives by young doctors. Our results demonstrated that not all of them were ethically correct and met the standards of the Russian legislation: although arranging meetings and presentations as wells as receiving gifts from pharmaceutical industry are illegal during working hours at work places, all these make a well-established practice. Promotional booklets instead of properly designed research papers describing the results of good practice clinical trials are often distributed.