Деятельность Б. Г. Юдина в области исследования проблем биоэтики стимулирует дискуссии среди представителей многих наук, врачей, юристов, политиков, священнослужителей. Его научные идеи о принципах, правилах, проблемах биоэтики исторически органично связаны с воззрениями выдающихся представителей отечественной медицины, а также являются основанием для изучения творческого наследия этих врачевателей. В данной статье рассматриваются этические принципы В. Ф. Войно-Ясенецкого - выдающегося отечественного гуманиста, ученого, хирурга, архиепископа, в творчестве которого сконцентрировались многие проблемы, интересующие сегодня биоэтику в сфере трансплантологии, онкологии, хирургии, гинекологии, офтальмологии, взаимоотношения между врачом и пациентом, между врачами и средним и младшим медицинским персоналом, освещается влияние его религиозных взглядов на проблемы биоэтики. Этические принципы В. Ф. Войно-Ясенецкого формировались в сложных условиях трагических политических событий, репрессий, во время Великой отечественной войны. В этот период В. Ф. Войно-Ясенецкий активно вел практическую врачебную и научную работу, совмещая ее с деятельностью священнослужителя.
Одна из проблем современной отечественной медицины заключается в формировании ее как многоотраслевой системы, нацеленной, казалось бы, на изучение человека, но в прогрессирующем схематизме обретающей тенденции игнорирования личности пациента, обладающей индивидуальной самобытностью. Это представляется симптомом снижения ценности врачевания как искусства. Решение проблемы требует философского осмысления в ценностно-целевых, процессуальных, результативных аспектах. Убедительным примером такого решения является деятельность В. Ф. Войно-Ясенецкого, этические принципы которого, основанные на философии личностного образования, определили многогранность и эффективность его деятельности: врачебной, научной, педагогической, административно-организационной.
B.G. Yudin's activities in the problem fields of bioethics research have been stimulating discussions among representatives of various sciences, doctors, lawyers, politicians, and clergymen. His scientific ideas about the principles, rules, and problems of bioethics are historically closely connected with the views of outstanding representatives of Russian medicine. They resonate with the ethical principles of his domestic contemporaries, and they are the basis for studying the creative heritage of those healers. This article analyzed the ethical principles of V. F. Voyno-Yasenetsky, an outstanding national humanist, scientist, surgeon, archbishop, whose work focused on a number of bioethical problems arising in the fields of transplantology, oncology, surgery, gynecology, ophthalmology, doctor-patient relationships, and doctor-paramedical personnel interaction. The influence of his religious views on the problems of bioethics was also analyzed.. The ethical principles of V. F. Voyno-Yasenetsky developed in the difficult conditions of tragic political events, repressions, during the Great Patriotic War. During this period V. F. Voyno-Yasenetsky was actively involved in practical medical and scientific work, at the same time performing the activities of the clergyman.
One of the problems of modern domestic medicine is that it develops as a multibranch system, seemingly aimed to study humans, but it tends to ignore the personality of the patient as an individual identity due to progressing schematism of thinking. It seems to be a sign of a decreased value of the art of healing. The solution of the problem requires a philosophical reflection in the value and purpose, procedural, outcome contexts. A convincing example of such a solution is the activity and creative work of the outstanding domestic surgeon, the archbishop V. F. Voyno-Yasenetsky, whose ethical principles are based on the philosophy of personal education and determined the scope and efficacy of his activities: medical, scientific, educational, administrative and organizational fields